Kategoria: Zdrowie. Data powstania: 23.11.2009

11Węglowodany pełnią ważną rolę jako podstawowe źródło energii. Zapotrzebowanie dzienne na nie jest bardzo wysokie.Główne źródło energii dla naszego organizmu stanowią węglowodany, zwane także cukrowcami. Przeważnie można je znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego. Przykładem tego rodzaju węglowodanów jest na przykład skrobia, która jest składnikiem bulwy ziemniaczanej i ziaren zbóż. Do węglowodanów należy także błonnik. Oddziałuje on mechanicznie na ścianki jelit i przez to wpływa na lepsze przesuwanie się pokarmu. Ponadto, dzięki niemu wytwarza się odpowiednia konsystencja tak zwanej treści pokarmowej w jelitach. Głównym źródłem węglowodanów w naszym pożywieniu są oczywiście ziemniaki, a ponadto wszelkiego rodzaju przetwory zbożowe (mąki, kasze) oraz cukier. Przyjmuje się, że dzienne zapotrzebowanie człowieka na węglowodany wynosi około 450 g. Oczywiście, podobnie jak w przypadku białek, zapotrzebowanie to jest uzależnione od wielu czynników, między innymi od stopnia aktywności fizycznej. Jak wiec widać, należy spożywać duże ilości węglowodanów, przede wszystkim tych bardziej wartościowych, a ograniczać spożycie np. słodyczy. Witaminy muszą być dostarczane organizmowi z zewnątrz, gdyż sam nie jest w stanie ich wyprodukować. Podobnie jest z mikroelementami.Witaminy są złożonymi związkami chemicznymi, niezbędnymi dla ludzkiego organizmu, których niestety nie jest w stanie sam wyprodukować. Mikroelementy, z kolei, są to pierwiastki chemiczne, bez których życie jest niemożliwe. Należy więc stale uzupełniać ich niedobór, powstający najczęściej w wyniku pocenia się, wydalania moczu czy krwawienia. Można wyróżnić dwie główne grupy witamin. Pierwszą grupą są witaminy A, D, E i K, rozpuszczalne w tłuszczach, dlatego też występują w pokarmach zawierających tłuszcz, jak na przykład masło, jaja oraz mleko. Najczęściej organizm potrafi gromadzić zapasy tych witamin, przede wszystkim w wątrobie. Jeśli człowiek odżywia się prawidłowo, potrafi przeżyć wiele miesięcy w ogóle nie spożywając witaminy A i nie będzie miał żadnych objawów chorobowych. Zapotrzebowanie organizmu na poszczególne witaminy jest bardzo małe. Przykładowo, dorosły mężczyzna potrzebuje zaledwie 0,0005 g witaminy A dziennie. Dzienne zapotrzebowanie na mikroelementy jest jeszcze mniejsze, choć trzeba zwrócić uwagę na to, że spożycie wapnia, żelaza oraz jodu jest często niewystarczające.

Mój prywatny blog - piszę o rzeczach ciekawych i często poruszających.

Do otyłości prowadzi przede wszystkim parę rzeczy których moglibyśmy uniknąć gdybyśmy je przestrzegali. Jest to sześć prostych zasad które pozwolą nam uniknąć otyłości i wszelkich chorób układu pokarmowego. Przyczyn otyłości trzeba szukać w nieregularnym jadaniu posiłków, a najważniejszego obiadu. real pharm in vitro