Kategoria: Zdrowie. Data powstania: 09.11.2009

6Białka są bardzo ważnym elementem, w jaki powinno być zaopatrzone nasze pożywienie, ze względu na rolę, jaką spełniają w budowie organizmu.Białka są skomplikowanymi związkami chemicznymi, które stanowią podstawowy element budowy każdej komórki. Dzięki białkom organizm jest w stanie budować nowe lub odnawiać zużyte komórki, enzymy, hormony, a także tak zwane ciała odpornościowe. Bardzo ważne jest, żeby źródła białka w naszym pożywieniu były zróżnicowane. Powinno się zatem spożywać produkty zarówno pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego. Dzięki temu wzrasta bowiem wartość biologiczna białka. Zapotrzebowanie organizmu człowieka na białko jest rożne i zależy od wielu czynników. Człowiek dorosły potrzebuje od 0,4 do 1,2 g białka na 1 kg wagi ciała. U dzieci i młodzieży z kolei zapotrzebowanie zwiększa się, nawet dwu- lub trzykrotnie, a to dlatego, iż w okresie cechującym się znacznym wzrostem i rozwojem białko służy również do budowy nowych komórek i tkanek. Zapotrzebowanie na białko rośnie także u kobiet będących w okresie ciąży i karmienia piersią, ponieważ duża część białka jest zużywana do rozwoju płodu i wytwarzania mleka. Głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego są przede wszystkim mięso, ryby, sery oraz mleko, natomiast najważniejszymi źródłami białka pochodzenia roślinnego są nasiona roślin strączkowych. Rola tłuszczów w pożywieniu ma ogromne znaczenie. Są one przede wszystkim ważnym czynnikiem energetycznym.Tłuszcze należą do składników mających najwyższą wartość kaloryczną. Dodanie tłuszczu do pożywienia pozwala na podniesienie jego wartości kalorycznej bez dużego zwiększania jego objętości. Ma to ogromne znaczenie na przykład dla osób pracujących fizycznie, gdyż ich zapotrzebowanie kaloryczne jest bardzo wysokie. Najcenniejsze biologicznie tłuszcze to te które są pochodzenia zwierzęcego, a wiec na przykład masło. Zawierają one ważne witaminy, rozpuszczalne w tłuszczach, a więc na przykład witaminy A, D i E. Podstawowym źródłem tłuszczu w naszym pożywieniu są przede wszystkim oleje jadalne, masło i jeszcze do niedawna smalec. Przeciętnie zakłada się, że dzienne spożycie tłuszczu winno wynosić od 70 do 120 g. Podobnie jak w przypadku białek ważne jest, aby w pożywieniu człowieka występowały zarówno tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Brak tłuszczów pochodzenia roślinnego może powodować poważne zaburzenia, m.in. choroby skóry i włosów. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego z kolei warto spożywać w umiarkowanych ilościach, gdyż nadmierne ich spożywanie ma niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka, powodując m. in. wzrost poziomu cholesterolu.

Mój prywatny blog - piszę o rzeczach ciekawych i często poruszających.

Do otyłości prowadzi przede wszystkim parę rzeczy których moglibyśmy uniknąć gdybyśmy je przestrzegali. Jest to sześć prostych zasad które pozwolą nam uniknąć otyłości i wszelkich chorób układu pokarmowego. Przyczyn otyłości trzeba szukać w nieregularnym jadaniu posiłków, a najważniejszego obiadu. www.sterydyonline.com