Kategoria: Zdrowie. Data powstania: 23.11.2009

11Węglowodany pełnią ważną rolę jako podstawowe źródło energii. Zapotrzebowanie dzienne na nie jest bardzo wysokie.Główne źródło energii dla naszego organizmu stanowią węglowodany, zwane także cukrowcami. Przeważnie można je znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego. Przykładem tego rodzaju węglowodanów jest na przykład skrobia, która jest składnikiem bulwy ziemniaczanej i ziaren zbóż. Do węglowodanów należy także błonnik. Oddziałuje on mechanicznie na ścianki jelit i przez to wpływa na lepsze przesuwanie się pokarmu. Ponadto, dzięki niemu wytwarza się odpowiednia konsystencja tak zwanej treści pokarmowej w jelitach. Głównym źródłem węglowodanów w naszym pożywieniu są oczywiście ziemniaki, a ponadto wszelkiego rodzaju przetwory zbożowe (mąki, kasze) oraz cukier. Przyjmuje się, że dzienne zapotrzebowanie człowieka na węglowodany wynosi około 450 g. Oczywiście, podobnie jak w przypadku białek, zapotrzebowanie to jest uzależnione od wielu czynników, między innymi od stopnia aktywności fizycznej. Jak wiec widać, należy spożywać duże ilości węglowodanów, przede wszystkim tych bardziej wartościowych, a ograniczać spożycie np. słodyczy. Witaminy muszą być dostarczane organizmowi z zewnątrz, gdyż sam nie jest w stanie ich wyprodukować. Podobnie jest z mikroelementami.Witaminy są złożonymi związkami chemicznymi, niezbędnymi dla ludzkiego organizmu, których niestety nie jest w stanie sam wyprodukować. Mikroelementy, z kolei, są to pierwiastki chemiczne, bez których życie jest niemożliwe. Należy więc stale uzupełniać ich niedobór, powstający najczęściej w wyniku pocenia się, wydalania moczu czy krwawienia. Można wyróżnić dwie główne grupy witamin. Pierwszą grupą są witaminy A, D, E i K, rozpuszczalne w tłuszczach, dlatego też występują w pokarmach zawierających tłuszcz, jak na przykład masło, jaja oraz mleko. Najczęściej organizm potrafi gromadzić zapasy tych witamin, przede wszystkim w wątrobie. Jeśli człowiek odżywia się prawidłowo, potrafi przeżyć wiele miesięcy w ogóle nie spożywając witaminy A i nie będzie miał żadnych objawów chorobowych. Zapotrzebowanie organizmu na poszczególne witaminy jest bardzo małe. Przykładowo, dorosły mężczyzna potrzebuje zaledwie 0,0005 g witaminy A dziennie. Dzienne zapotrzebowanie na mikroelementy jest jeszcze mniejsze, choć trzeba zwrócić uwagę na to, że spożycie wapnia, żelaza oraz jodu jest często niewystarczające.

Kategoria: Psychologia. Data powstania: 23.11.2009

62Z frustracjami mamy do czynienia najczęściej, gdy trudno nam zaspokoić jakąś, bardzo ważną dla nas potrzebę. Najistotniejszymi i jednocześnie najmocniej przeżywanymi frustracjami są te, które powstają na skutek niezaspokojenia potrzeb wyższego rzędu. Przede wszystkim dotyczy to dwóch ważnych potrzeb. Po pierwsze, potrzeby kochania, dążenia do uczucia miłości. Po drugie, potrzeby uznania, docenienia, szacunku ze strony otoczenia społecznego. Frustracja może mieć bardzo szkodliwe skutki. Z sytuacją tego typu mamy do czynienia wtedy, gdy nie można zaspokoić jakiejś ważnej potrzeby. Jednocześnie wiąże się z tym ogromne napięcie emocjonalne, które powoduje, że jednostka przestaje szukać wyjścia z trudnego położenia, a zamiast tego, koncentruje się tylko i wyłącznie na potrzebie. Nie potrafi myśleć o niczym innym, gdyż cała uwaga skierowana jest na przeżywanie nastroju związanego z odczuwanym deficytem. Jeśli stan ten trwa dostatecznie długo, frustracja powoduje obniżenie innych aktywności, szczególnie tych związanych z ważnymi obszarami funkcjonowania, a więc ze szkołą, pracą zawodową, relacjami z innymi ludźmi. Sytuacje frustrujące maja także swoja jasna stronę i mogą dodatnio wpływać na człowieka. Oczywiście, muszą być spełnione pewne warunki.Frustracje mogą mieć, obok szkodliwych, także pozytywne skutki. Warto uczyć się wykorzystywać przeżyte niepowodzenia w celu rozwoju psychicznego. Można to osiągnąć dzięki analizowaniu działania, które przyczyniło się do doznania porażki. Należy zastanowić się, co było przyczyną niepowodzenia, np. braki w charakterze, braki umiejętności. Dzięki temu, zamiast obniżać aktywność, jednostka ponawia wysiłki zmierzające do powtórnego osiągnięcia celu. To pierwszy ważny sposób. Drugi wiąże się ze skierowaniem całej energii na szukanie innej drogi prowadzącej do odniesienia sukcesu, która jest inna niż dotychczasowa. Inaczej można powiedzieć, że polega to na szukaniu lepszego sposobu zaspokojenia ważnej potrzeby. Trzecia z kolei technika polega na tym, ażeby próbować znaleźć inny cel zaspokojenia identycznej potrzeby. Doskonałym przykładem zastosowania tej techniki są wybitne osiągnięcia na polu społecznym, zawodowym, czy artystycznym jednostek, które nie bardzo potrafiły ułożyć sobie życie osobiste. Każdy człowiek ma swój, ściśle określony moment, do którego jest odporny na sytuacje powodujące frustrację.Progiem tolerancji na frustrację można określić charakterystyczny dla danej osoby poziom napięcia emocjonalnego, który może ona znieść, a powyżej którego stan frustracji jest nie do wytrzymania dla niej. Do tego poziomu jednostka znosi dany stan, umie go tolerować, nawet z korzystnymi konsekwencjami dla własnego samorozwoju. Gdy granica zostaje przekroczona, następuje utrata kontroli nad sobą, a jednostko często staje się bardzo agresywna. Gniew oraz złość, których wówczas doświadcza, jest automatyczną reakcją na niezaspokojenie istotnych dla niej potrzeb. Czasami zdarza się, że agresja staje się zbyt silna oraz nie w pełni kontrolowana. Wtedy przenosi się dosłownie na wszystko i wszystkich. Przemieszcza się na innych, będących w pobliżu ludzi, a także na przedmioty martwe, a jednostka staje się całkowicie odporna na jakiekolwiek działania uspokajające. Czasami zdarza się również i tak, że obiektem zachowań agresywnych jest sama jednostka i wtedy mamy do czynienia np. z samookalaczaniem się.

Kategoria: Psychologia. Data powstania: 11.11.2009

33Życie w niektórych warunkach wydaje się bardzo trudne. Nie ma żadnego punktu zaczepienia, by zacząć cieszyć się z tego co mamy. Ciągle są nam rzucane kłody pod nogi tak, że nie możemy się podnieść. Nic nas nie cieszy, łącznie z pogodą na dworze. Życie rzeczywiście potrafi nieźle dać w kość, ale prawda często jest też taka, że ludzie sami wymyślają sobie problemy, których tak naprawdę nie ma. Przejmują się tym co było, a co już nie ma wpływu na ich życie, albo też wyprzedzają myślami za bardzo do przodu i myślą o tym co będzie w przyszłości. Przywiązują także wagę do małych, drobnych spraw, których zmiana wymaga niewielkiego wysiłku. Tutaj także potrzebna okaże się pomocna dłoń życzliwej osoby. Są także dostępne środki farmakologiczne zawierające szereg witamin wpływających na samopoczucie. Od czasu do czasu warto też się pośmiać, chociażby oglądając komedię czy występy kabaretowe. Nie do ocenienia jest też codzienny uśmiech do samego siebie i powiedzenie sobie, że nie ma powodu do smutku. Mamy różne dolegliwości i przypadłości, które dostarczają nam nie małego bólu. Musimy chodzić do lekarzy lub leżeć w szpitalu i poddawać się zabiegom, z których niektóre są bolesne. Mamy też strach w sobie, bo nawet jak nas nie boli to myślimy co z tego będzie, jakie to zmiany przyniesie dla nas i czy nie będzie komplikacji. Mamy także ból spowodowany przejściami życiowymi, doświadczeniami niemiłymi czy stratami czegoś lub kogoś bliskiego. Cierpimy z powodu odejścia kogoś na tamten świat lub odejścia z naszego życia. Ból sprawia nam samotność, opuszczenie, radzenie sobie z codziennymi przeciwnościami losu. Ból taki jest odczuwany przez ludzi wewnętrznie, nie można kupić na to lekarstwa, posmarować maścią czy przeprowadzić zabiegu. Wydaje się, że jedyne lekarstwo to czas, który leczy te niewidzialne rany. Jedynie on i pomoc życzliwych nam osób mogą najpierw złagodzić a potem zapomnieć nam o tragediach jakie nas spotykają, choć zawsze powrót do nich będzie bolesny.

Kategoria: Zdrowie. Data powstania: 09.11.2009

6Białka są bardzo ważnym elementem, w jaki powinno być zaopatrzone nasze pożywienie, ze względu na rolę, jaką spełniają w budowie organizmu.Białka są skomplikowanymi związkami chemicznymi, które stanowią podstawowy element budowy każdej komórki. Dzięki białkom organizm jest w stanie budować nowe lub odnawiać zużyte komórki, enzymy, hormony, a także tak zwane ciała odpornościowe. Bardzo ważne jest, żeby źródła białka w naszym pożywieniu były zróżnicowane. Powinno się zatem spożywać produkty zarówno pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego. Dzięki temu wzrasta bowiem wartość biologiczna białka. Zapotrzebowanie organizmu człowieka na białko jest rożne i zależy od wielu czynników. Człowiek dorosły potrzebuje od 0,4 do 1,2 g białka na 1 kg wagi ciała. U dzieci i młodzieży z kolei zapotrzebowanie zwiększa się, nawet dwu- lub trzykrotnie, a to dlatego, iż w okresie cechującym się znacznym wzrostem i rozwojem białko służy również do budowy nowych komórek i tkanek. Zapotrzebowanie na białko rośnie także u kobiet będących w okresie ciąży i karmienia piersią, ponieważ duża część białka jest zużywana do rozwoju płodu i wytwarzania mleka. Głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego są przede wszystkim mięso, ryby, sery oraz mleko, natomiast najważniejszymi źródłami białka pochodzenia roślinnego są nasiona roślin strączkowych. Rola tłuszczów w pożywieniu ma ogromne znaczenie. Są one przede wszystkim ważnym czynnikiem energetycznym.Tłuszcze należą do składników mających najwyższą wartość kaloryczną. Dodanie tłuszczu do pożywienia pozwala na podniesienie jego wartości kalorycznej bez dużego zwiększania jego objętości. Ma to ogromne znaczenie na przykład dla osób pracujących fizycznie, gdyż ich zapotrzebowanie kaloryczne jest bardzo wysokie. Najcenniejsze biologicznie tłuszcze to te które są pochodzenia zwierzęcego, a wiec na przykład masło. Zawierają one ważne witaminy, rozpuszczalne w tłuszczach, a więc na przykład witaminy A, D i E. Podstawowym źródłem tłuszczu w naszym pożywieniu są przede wszystkim oleje jadalne, masło i jeszcze do niedawna smalec. Przeciętnie zakłada się, że dzienne spożycie tłuszczu winno wynosić od 70 do 120 g. Podobnie jak w przypadku białek ważne jest, aby w pożywieniu człowieka występowały zarówno tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Brak tłuszczów pochodzenia roślinnego może powodować poważne zaburzenia, m.in. choroby skóry i włosów. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego z kolei warto spożywać w umiarkowanych ilościach, gdyż nadmierne ich spożywanie ma niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka, powodując m. in. wzrost poziomu cholesterolu.

Mój prywatny blog - piszę o rzeczach ciekawych i często poruszających.

Do otyłości prowadzi przede wszystkim parę rzeczy których moglibyśmy uniknąć gdybyśmy je przestrzegali. Jest to sześć prostych zasad które pozwolą nam uniknąć otyłości i wszelkich chorób układu pokarmowego. Przyczyn otyłości trzeba szukać w nieregularnym jadaniu posiłków, a najważniejszego obiadu.